Träning är som att plugga – B-pass

1. Träning är som att lära sig ett nytt språk
Att kunna prata på ett språk är en sak. Att förstå språket och dess uppbyggnad är en annan. Du kanske förstår ett språk och kan några ord, men att använda dem i rätt sammanhang och rätt tidpunkt är vad som gör dig kunnig i det språket.

Att lära sig träna är som att lära sig ett nytt språk. Du kan lära dig vad som behövs för att utföra några grundövningar tekniskt okej. Men att lära sig när du ska använda dem för optimalt resultat är avgörande för att uppnå dina träningsmål. Du blir inte bättre på att simma om du tränar löpning. Du tränar inte ett styrkelyftarprogram om du vill utveckla din löparuthållighet.

Det finns många sätt att uttrycka samma tanke. Ofta används ett blomstrande språk för att säga något så enkelt som ABC. Precis som i språk gillar många tränare att använda komplexa tekniker för att träna sina klienter för att ge ett intryck av att de har en stor repertoar av övningar och kunnande. Eller att dom vet något som ingen annan vet. Problemet är att det inte är effektivt och ger oftast inte de önskade resultaten.

Vill du ha starka ben så knäböjer du. Vill du ha en stark rygg så marklyfter du. Vill du ha stora bröstmuskler och biceps att imponera med så tränar du bänkpress och bicepscurls. Håll dig till grunderna och träna enkelt men tungt så får du dina resultat av träningen.

2. Träning är som att lära sig matte

(Personligen är jag riktigt urusel på matte och kan inte få det att fastna, men nu kör vi)

Det enda sättet att bli bättre på matte är att öva, öva och öva. Du kan grunderna i plus, minus, gånger, delat med, algebra och så vidare. Att sedan sätta in dem rätt och använda grunderna i en problemlösning är något som många inte kan få ihop. Vi överkomplicerar saker och fokuserar mer på frågan än på det matematiska problemet bakom frågan. Det är samma sak som med träning. Om du håller ditt träningsprogram konstant och håller dig till basövningar är allt du behöver göra att utöva träningsprincipen att alltid lyfta lite mer, progressiv belastning, för konstant ökning. Om du vill bli bättre på att böja, då böjer du. Om du vill bli bättre i bänk så bänkar du. Om du vill bli bättre i ryck så rycker du.

Att nöta teknik före belastning kommer inte bara hjälpa dig att bli bättre utan också hjälpa till med anpassningen oerhört mycket. Lika lätt som att räkna 1-2-3.

Dagens pass i vikt

Bänk 67,5kg 1×1 65kg 3-4-3-4-3
Chins 6-6-5-6-6
Axelpress 35kg 10-8-7
Skivstångsrodd 35kg 3×10
Smalbänk 40kg 3×10

Mot toppformen!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s