Kanterellhelg och ny träningsrutin

Äntligen en ledig helg. Inte för att jag egentligen jobbar speciellt mycket, men det är ändå riktigt skönt att vara ledig, kunna strosa runt i skogen och titta efter svamp utan att ha en stor klocka hängandes runt halsen i enlighet med senaste blingbling-modet.

Idag har vi varit i skogen i 3 timmar, det resulterade i en liter svamp och nya gångvägar. Imorgon ska vi kolla in en annan stig. I morse gick vi till affären och köpte lördagsgodis, så allt som allt har vi nog varit ute och gått i 4 timmar. Känns som en bra vilodag, Skorpan är nöjd.

Om två månader ska jag opereras. 61 dagar. Det är 9 träningsveckor och 27 träningsdagar. Jag ska effektivisera upp mitt träningsprogram något. Från enbart styrkelyft till kombinationen styrkelyft + Fitness Five. Egentligen borde jag vänta tills efter operationen, men då kommer jag ha enorma vikter att övervinna och komma tillbaks till och jag känner att en formtopp nu kanske kan resultera i att jag inte tappar fullt lika mycket under en månads viktvila. Eller? Om inte annat behöver jag ha en liten push för att komma iväg till gymet och tycka att det är fantastiskt roligt igen. Jag tycker att det är skitkul, men de senaste passen har jag mest släpar mig iväg. Alla har vi bra och dåliga dagar, mer eller mindre motiverade dagar och så vidare. Men i vilket fall, formtopp blir det. 27 effektiva rykande hårda formtoppsdagar. Samtidigt som jag ska lägga på mig ett fettlager. Kylen är laddad med grädde och standardmjölk.

Kommande träningsrutin blir:

Måndag
Lätta Olympiska knäböj 3 set 8-10r
Marklyft 5 set 4-6r
Sumomarklyft 3 set 8-10r
Bicepscurl 5 set STEGE 32,5kg

Onsdag
Bänkpress 5 set STEGE 65kg
Smal bänkpress 3 set 8-10
Chins 5 set STEGE
Axelpress 3 set 4-6, 6-8, 8-10r

Fredag
Knäböj 5 set 4-6r, STEGE vid 97,5kg
Djupa Marklyft från pall 3 set 8-10r
Benpress 3 set 8-10r
Dips 5 set STEGE

Måndag Marklyft är primär övning, inledande djupa olympiska knäböjar som värmning. Sumomarklyft som kompletterande träning till marklyft och skivstångscurl på 32,5kg i stege* för att öka repståligheten (ff).

Onsdag Bänkpress primär övning för repstålighet (ff), kompletterar med tricepspress. Chins i stege för repsuthållighet (ff) och antagonisten axelpress med skivstång, RPT för att mina axlar svarar riktigt bra på det upplägget.

Fredag Knäböj primär övning (ff), komplement i form av benpress. Marklyftsvariant även här men med mindre belastning än primära dagen. Samt Dips i stege för att öka repståligheten (ff).

Fitness Five
Man tävlar i, precis som namnet antyder, fem grenar, där man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt i varje gren:

  1. Bänkpress: herrar på kroppsvikt, damer på 60 % av kroppsvikt
  2. Bicepscurl: herrar på 50 % av kroppsvikt, damer på 30 % av kroppsvikt
  3. Knäböj: herrar på 150 % av kroppsvikt, damer på kroppsvikt
  4. Chins: egen kroppsvikt
  5. Dips: egen kroppsvikt

*STEGE De övningar där jag kör stege handlar alltså om att öka repståligheten på given vikt enligt FF, eller kroppsvikt. Det handlar alltså om 5 set med varierande antal repetitioner för att öka maxantalet, ex 1-1-1-1-1, 1-1-2-1-1, 1-1-2-2-1, 1-2-2-2-1, 1-2-3-2-1…

Böjen ligger jag lite efter på. 7,5 kg så tills jag är uppe och leker på 97,5kg kör jag på med 5 set a 4-6r.

Jag tror på det här upplägget, även om det känns riktigt tråkigt att inte öka öka öka vikt i exempelvis bänken. Men, 27 effektiva träningsdagar att testköra på, sen kan jag ändra upplägget om det inte passar.

Mot toppformen!

***

, , , ,

Kommentera

