Allt handlar om position och teknik…

…när vi pratar om träning.

När vi flyttar en vikt, eller bara vår kroppsvikt, är det viktigt att hålla kroppen i rätt position baserat på vår kropps egna fysiska egenskaper och begränsningar. Det är nyckeln till att få ut så mycket som möjligt av övningen vi utför.

Varesig du tränar crossfit,, bodybuilding, tyngdlyftning eller löpning innehåller varje rörelse att sikta på att vara så mekaniskt effektiv som möjligt. Det är även därför de flesta av våra träningsrörelser har brytits ner i olika faser för att lättare känna igen och förstå mönstret.

När vi kan hitta rätt positioner är vi i en mycket bättre position att vara effektiva i rörelsen. För att översätta det i tyngdlyftning och av all läsning jag lägger ner på området, genom att våra knän går ner i rätt position tillsammans med en böjning i höften förbereder vi oss för att effektivt använda knäna och höftböjarna för ett tungt drag i andra skedet. Om vi inte kommer i rätt position kan fortfarande en stor kraft utvecklas men förmodligen i fel riktning, under fel tidpunkt eller med fel rörelse.

Hur som helst, genom att bryta ner rörelserna i bråkdelar kommer det farliga i att bryta ner rörelserna för mycket. Det är okej att bryta ner rörelserna i faser för att lära sig viktig detaljer och posutioner. Men slutligen måste du se till att träna rörelsen i sin helhet och inte bara i olika segment. Efter att du lärt dig positionerna och delarna måste du se till att få ett flyt genom hela rörelsen. Att få ett flyt mellan de olika delarna i exempelvis ett Ryck är hela nyckeln till att göra rörelsen effektivt på rätt sätt. Det finns en uppsjö av videor och guider där rörelser är uppstyckade och dessa är bra, men se till att göra rörelserna i sin helhel med fullt rörelseomfång för att se till att pusslet går att bygga ihop.

Jag har inte mycket erfarenhet av att träna tyngdlyftning, viktmässigt är jag fortfarande en nybörjare. Men i och med att jag aktivt tränar det har jag insett att ryck och stöt innebär mycket positioner och teknik. Mycket uppifrån-ner och nerifrån-upp för att lära in kroppen i olika lyftfaser och att sätta rörelserna bra. Men oavsett uppdelning av rörelserna ser jag alltid till att träna hela rörelserna sammansatta för att se till att hela rörelsen underhålls och inte bara en viss del av den.

Så för idag, kom ihåg att uppdelning av olika rörelser till faser är bra men du måste även se till att få ett flyt genom hela rörelsen för se till att rätt rörelsemönster sitter och är så effektiv som möjligt!

Mot toppformen!

***

, , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s