Den som skriker högst har inte alltid rätt!

Jag planerar, drömmer, fantiserar, researchar, kollar hus på landet, kollar efterfrågan på företagsplaner, drömmer lite till och tja, bara tar det lugnt i soffan med Brobyggarna. Ja, vi har varit ute på en två timmar lång morgonskogspromenad och snart är det dags för 20 min stretching, jag ligger inte helt på latsidan.

Idag är det dock viktvila, känns sådär. Jag är alltid så pepp på att träna i början på veckan efter en helgs vila. Det är inspirerande att se och känna hur kroppen växer i takt med vikterna. Musklerna svarar så otroligt fint på Reversed Pyramide Training – det trodde jag inte riktigt när jag bestämde mig för att testa. Men det är i princip en fin mix av allt jag tror på som träning.

Inom styrketräningsvärlden snackas det oändligt om att variation är viktigt och att man måste byta träningsschema med jämna mellanrum för att kroppen inte ska vänja sig vid övningarna. Detsamma gäller diverse träningsmagasin som ger dig ”månadens rutin”. Varför? För att sälja fler lösnummer givetvis. Det gäller att inte tro på allt man hör, den som skriker högst har inte alltid rätt. Det gäller att hålla sig till någonting som fungerar, alla människor är vi olika. En anledning till att många inte får de resultat de är ute efter är att de inte håller koll på vilka vikter de kör på. Alternativt står med samma vikter år ut och år in. Det ger ingen progression utan bryter snarare ner kroppen. Kroppen är som bekant lat och anpassar sig snabbt för att slippa arbeta tungt. Att köra på samma vikter gång efter annan kan till och med göra dig svagare. En stadig progression mot målet är näst intill omöjligt om du:

1. Byter övningar hela tiden – att byta övningar innebär att det är svårare att hålla koll på vilka vikter du bör köra på. Samt behöver du lära in kroppen i ett nytt mönster innan du kan lasta på ordentliga vikter. Och ungefär då är det väl dags att byta övningar igen?

2. Inte håller koll på vilka vikter du körde på senaste passet – skriv upp! Idag finns det oändligt många lösningar i form av appar till smartphones, anteckningar i mobilen, bloggar, träningsdagböcker och om inte annat – papper och penna! Skriv upp och försök att hela tiden öka öka öka.

Prova och se om kroppen vänjer sig när du går från 60kg till 160kg i marklyft, jag skulle inte tro det! Samtidigt är människor rädda att ett minimalistiskt program inte är tillräckligt för att bygga muskler, jag vet – jag har varit där. Men kolla runt på tyngdlyftare, styrkelyftare och om inte annat – gå in på leangains.com och titta lite på Martins klienter och deras resultat. Den tunga belastningen kommer öka din styrka och i och med det så även din muskelmassa.

Jag trivs utomordentligt med RPT och att träna tungt. Jag har ett A-pass och ett B-pass med tre övningar vardera, tre set i varje övning + uppvärmningsset. Dessa pass rullar jag på varannan gång. Vecka 1 A B A och vecka 2 B A B. Där med inte sagt att ALLA ska träna så. Stanna inte med ett träningsprogram som inte fungerar och som du inte trivs med – men ge träningsprogrammet en chans som sträcker sig längre än en månad. Det fungerar inte att hoppa runt och testa olika saker i tron om att hitta det perfekta med direkta resultat! Träna inte som någon vältränad kille har sagt att det är så man bygger muskler om du inte trivs med det. Att trivas och att komma iväg till gymet är A och O för att formen ska utvecklas!

Mot toppformen!

***

, , , ,

Kommentera

