20kg mat i kylskåpet!

Idag har jag släpar hem runt 20kg mat som ska ätas upp på två veckor. Runt 600spänn billig byggarmat för två veckor är inte helt galet. Lägg där till 4kg proteinpulver för 600 papp som räcker i två månader. Alltså 130 spänn cirka för 14 dagar. Mycket av det hemsläpade räcker i längre än 14 dagar enligt kostschemat, ex ris som är 900g men 2kg köpta, olja som är 420g men 1liter köpt osv. Så att komma undan med ungefär 1500 i ordentligt byggarkäk för en månad är inte dåligt! Tacka vet jag storpack, stormarknader, lågprisvarumärken och erbjudanden!

Under en träningsdag drar jag i mig ungefär 200g protein, alltså ca 3g/kg kroppsvikt. Under en dag då jag inte tränar räcker det med ca 2-2,5g/kg kroppsvikt. Där kommer proteinpulvret in som en otroligt fin komponent. Jag försöker få i mig det mesta genom en varierad kost, men jag orkar aldrig äta så mycket mat att jag kan få i mig allt genom kosten utan proteinpulver. Plus att proteinpulver är ett riktigt billigt protein i jämförelse med mat.

Proteinpulvret (whey) ger mig 25g protein/30g pulver. Skulle jag sätta i mig det genom exempelvis kyckling som ger 100g kyckling 23g protein. Ett kilo kyckling kostar cirka 80kr och ger 250g protein. Ett kilo proteinpulver kostar 160kr och ger 757g protein. Det är ganska stor skillnad. För att komma upp i 750g protein kyckling måste man alltså konsumera 3kg, vilket slutligen ger 240kr. Kycklingen kostar 0,32kr/g protein och proteinpulver kostar 0,207kr/g protein. 10öre hit och 10öre dit tänker du. Ja, men i det stora hela blir det större summor. Man stoppar inte i sig 1g protein i stöten. En servering proteinpulver a 30g ger 25g protein = 5,175kr. En servering kyckling för 25g protein = 8kr. Här är vi uppe på 3 kronor. Utslaget i månaden, 31 dagar, hamnar vi på 93 kronor. Förutsatt att det handlar om en gång om dagen. En träningsdag (5 dagar i veckan) stoppar jag i mig två proteinshakear = 186kr. Säg att en månad är 4 veckor, 28 dagar. Varav 20 är träningsdagar. 248kronor för proteinpulver i 28 dagar och kycklingen för samma mängd protein kostar 384kr. Det skiljer alltså 136kronor. För vissa är det kanske inte stora pengar, för andra är det det. Dock är den största anledningen till att jag använder mig av proteinpulver att det är snabbt, lätt och att jag inte orkar äta så stora mängder mat.

Dagen har i övrigt innehållit en del OS i gymnastik för damer. Svenska Jonna Adlerteg är med gjorde riktigt fint ifrån sig i kvalet. Det är spännande att det är så stor skillnad på dam och herrgymnastik. Damerna ska vara graciösa och smidiga katter. Herrarna ska ha råstyrka. Jag sitter oftast och tittar på två tvskärmar samtidigt, en på svt1 eller Kunskapskanalen och den andra på någon webbsändning. Har jag sagt att det är skönt med semester? Idag var Skorpan och simmade igen. Längre sim den här gången, kanske 20 meterslängder * fram och tillbaks. Säg runt 4-500meter. Duktigt! Han var rätt opepp på att hämta den sista dummyn – men gjorde det duktigt mot godismuta. Nu sover han som en gris och jag kan återgå till att titta på gymnastiken.

Mot toppformen!

***

, , , ,

Kommentera

