Forskning på fasta under Ramadan

Det närmsta jag kommit träning idag är att gå 1,5h i skogen, plockat blåbär, köpt nya BODY, krita+kritpåse och nya pluggar till öronen. Något som går åt som smör här är just hörlurar. Jag förstår inte var dom tar vägen! Och nu hade jag tydligen tröttnat på Euphoria så det fick blir ett par nya pluggar. Passerade även nya XXL i Heron City och hittade krita och snygga kritpåsar, egentligen avsedda för klättring men den fungerar nog stillastående på ett gymgolv också.

Här kommer lite nörderi för oss som är intresserade av periodisk fasta:

Effekterna på prestationsförmågan under Ramadan (periodisk fasta): Rekommendationer för underhåll av fysisk kondition.

J Sports Sci. 2012 27 juni
Författare: Chaouachi A, Leiper JB, Chtourou H, Aziz AR, Chamari K Sammanfattning: Beteendeförändring som följer Ramadans periodiska fasta (RIF) är vanligtvis förknippad med vissa förändringar i den metaboliska, fysiologiska och psykologiska reaktionen hos idrottare, vilket även kan påverka sporten.

Muslimska idrottare som tränar och/eller tävlar under Ramadans månadslånga periodiska fastande måste ha strategier som tillåter dem att upprätthålla sin fysiska kondition och motivation för att kunna prestera på högsta nivå. Denna uppdaterade forsknings syfte är att presentera den aktuella kunskapen om RIF under träning och tävling – fokuserat på nyckelfaktorer som bidrar till effekterna av Ramadan: energibegränsning, sömnbrist, dygnsrytmsstörningar, uttorkning och förändringar i träningen. Den tillgängliga litteraturen som finns i ämnet innehåller ytterst få studier som har undersökt effekterna av RIF på fysiskt presterande idrottare och hittills är effekterna av RIF inte hela klarlagda. De olika resultaten visar förmodligen individuella skillnader i anpassningsförmåga för idrottare under fasta och träning. Men, resultaten av ett litet antal väl kontrollerade studier som har undersökt effekterna av Ramadan för prestationsförmåga tyder på att få aspekter av fysisk kondition påverkas negativt. Där minskningar observeras är de i regel blygsamma. Subjektiva känslor av trötthet och humörsvängningar indikerar ofta ytterligare påfrestningar på idrottaren under Ramadan. Men de flesta studier visar att dessa faktorer inte kan resultera i minskning av prestanda och att den upplevda träningsintensiteten sannolikt inte ökar i någon större utsträckning. Aktuella undersökningar från bra, väl kontrollerad forskning stödjer slutsatsen att idrottare som upprätthåller deras totala energi och makronäringsämnesintag, träningsbelastning, kroppssammansättning och sömnlängd och sömnkvalitet sannolikt inte lider av några större minskningar av prestandan under Ramadan. Ytterligare forskning krävs för att bestämma effekten av RIF på de mest utmanande händelser, idrotter och på elitidrottare som tävlar i extrema miljöer.

(Översatt från http://www.lift-heavy.com )

***

, , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s