Periodisk fasta dag 1 och 2

Dagen igår gick över förväntan bra. Jag var hungrig på morgonen och fram till 13. Men det gick att överkomma med 5dl vatten. att peta i sig något för att komma upp i rätt mängd kalorier på 8 timmar var lite meck. Jag var inte direkt hungrig fram emot middagen och sista mellanmålet klockan 21, så det var egentligen ganska skönt att komma hem och INTE behöva äta. Även om min kropp sa att den nog behövde någonting litet – det fick den inte.

Jag sov riktigt dåligt inatt. Drog på The walking dead att somna till och kunde inte somna. Så jag kollade på 3 program… Somnade runt klockan 3. Ställde fram alarmet till 10 men blev ändå väckt klockan 9 av fyrbente Herr Rutin. Morgonen är lite seg, jag är hungrig och det ska bli väldigt intressant att träna hårt på fastande mage. Jag köpte BCAA igår och det ska tydligen kunna ersätta en frukost före gymet – vi får se!

Det borde om inte annat bli en bomb av hGH (human growth hormone) i min kropp. HGH Produceras i hypofysen och är en vitan komponent i kroppens återhämtning, muskeltillväxt, reparation och metabolism. Kroppens eget doping utsöndras vid tre tillfällen:

  • Under den första timmen eller timmarna efter insomnande
  • Efter mycket tungt muskelarbete eller högintensiv och relativt kortvarig aktivitet
  • I fastande tillstånd

Jonas Colting skriver mycket om just detta i sin bok Den nakna hälsan – förövrigt en mycket bra bok för och om hälsa! Jag hoppas att jag någon gång i livet får gå på hans föreläsning (pdf).

***

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

