Böj, bänk, rodd – A

Solen sken ordentligt idag. Som tur var tog vi oss iväg till fårhagen i tidig morgontimma när det ännu inte var så varmt. Att gå på promenader, och än mer springa i fårhagen, tar på krafterna under den värsta dagshettan. Då är det mer gå till sjön och bada kalv som är intressant. Hur som tog vi en promenad till fårhagen, en halvtimme dit och en halvtimme hem och härj i en halvtimme i hagen – mycket uppskattat av normalt icke lösgående byracka.

Sedan slogs jag lite med mig själv om huruvida jag skulle slösa en soltimme på gymet eller åka på kvällen efter jobbet. Känner nu i efterhand att det var ett smart drag att åka på dagen – det blir lätt så haffsigt och tröttsamt efter jobbet. Sagt och gjort, till gymet kom jag. Ett pass som normalt tar 45 minuter tog en timme då jag var tvungen att vänta på bänkpressen till förbannelse på grund av damer med 1,25kg-vikter på stången. Hur som hellst – SATS i Huddinge borde införskaffa en till bänkpress och ett till squat-ställ. Speciellt nu i tider då Crossfit är störst på agendan. Jag roddade om och körde rodd före bänken, och sen latjade jag lite med kabeldragen – utåtrotationer, inåtrotationer och lite stående bröstflyes.

Passet blev tillslut:

Böj uppvärm 20kg (oh) 2×5 30kg 1×5 35kg 1×5 40kg 1×5
Böj 60kg 5×5
Bänk uppvärm 20kg 2×5 25kg 2×5 30kg 1×5
Bänk 45kg 5×5
Rodd uppvärm 20kg 2×5 25kg 2×5 30kg 1×5
Rodd 45kg 5×5

Böjen var något tunga, jag försöker att verkligen hålla fin rak form och inte tippa över. När jag tippar över framåt blir det jobbigt som fan. Men å andra sidan är det när det blir jobbigt som jag tippar. Nåväl, jag håller formen. Rodden kändes stabil och rätt lätt. Rodden är det som styr bänken – för hållningen vill jag alltid köra tyngre rygg än bröst eller samma lika. Körde även på med lite annan bänkteknik. Kollade runt lite igår på styrkelyftsidor och sprang över det här:

HUR Bänkpressar man? Se jämförelse mellan nybörjare (längst till vänster) och Bridges och Kazmaier

D= Down  U = Up  (här ser man det typiska felet som nybörjare gör=pressar uppåt/framåt i stället för uppåt/bakåt)


Så från och med nu ska jag försöka bänka lite mer som Bridges och Kazmeier. Det kändes stabilt. Någon dag ska jag filma från sidan och kolla min bänkbana.

Kommentera

