Vårens löparboom och ett spontant distanspass!

Idag var det ordentligt med vår i luften. Vid halv 10 tiden snörade jag på mig kängorna och tog med hundarna ut i skogen för en två timmars promenad. Egentligen hade jag tänkt gå 5 km till, men kände att två timmar nog ändå skulle vara okej. Varenda människa hade hittat en hund i byrålådan och var ute i solen, riktigt skönt med vår i luften!

Jag gick och funderade på Hundlöpet, ja jag och Eero är nu mer anmälda till årets Hundlöp på Lidingö i motionsklassen 10km i september! Ambitionen är att vinna. Om jag tittar på resultatet för 2011 i motionsklassen har vinnaren kommit in på 00:43:43. Eero är både uthållig och snabb och av draghundsras så han har inga som hellst problem att klara av det fysisk. Jag däremot ligger nog på släp. Men jag tänker att efter halvmaran i maj tuggar vi på för att trycka ner milen på sub45 ihop. Med draghjälp av en stark jycke är ingenting omöjligt! Och i loppet kör vi, som fan helt enkelt. MEN, tänkte jag sen. Jag har lovat mig själv att i år springer jag utan prestationskrav och för att det är roligt. Jag kan inte ställa in mig på att vi ska vinna det, för situationen är en helt annan. Det är inte bara jag som springer, det är min hund, bland en massa andra hundar. Vid hundmöten när vi springer hemma struntar han i dom, springer man så springer man. Och han är egentligen inte speciellt intresserad. Så jag tror att det kan gå vägen. Det ska om inte annat bli väldigt spännande att tävla med honom! Ambitionen och träningsfokus ligger på vinst, målet är att ha roligt!

Vi har en isbana hela vägen upp till ytterdörren. Den är sådär att gå på när det är smält och frysgrader. Så jag bestämde mig för att det var dags att köpa hem lite tösalt, såhär för att hjälpa våren på traven. Väl ute i Kungens Kurva och med lön på kortet begav jag mig även till Sporthuset, där hittade jag stödstrumpor att använda vid riktigt hårda pass för att inte vaderna ska ta slut, samt för att använda efter riktigt hårda pass, för att hjälpa återhämtningen på traven! Jag for upp till Stadium och köpte en ny snygg löpartröja i reflexgult, samt fyra billiga låga löparstrumpor från Soc. Genom bilen såg jag att var och varannan människa var ute och sprang. En riktigt boom av löpare i vårsolen, som från ingenstans! Dom som inte hade en hund i byrålådan hade uppenbarligen löparkläder!

Väl hemma igen, efter att ha saltat gången, var jag ju helt enkelt tvungen att springa in kläderna eftersom jag blivit så sugen av att titta på alla som sprang! På programmet stod det återhämtningsjogg 6 km. I huvudet hade jag tänkt terräng 5km. Men jag hade ett brev som behövde postas så hur som helst skulle jag springa förbi postlådan. Förbi postlådan blev ”runt sjön” som blev ”runt Kungens Kurva”. 11 km och 66 minuter senare var jag hemma, mäkta nöjd med tiden för att vara ett spontant distanspass. Det var inte direkt vårlätta ben utan intervalltunga sådana. Men det var ett riktigt skönt pass i solen, med mycket vår, och med leende människor utefter vägarna. Jag hoppas att det här får hålla i sig!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

