Jag har slutat stressa – och fått mer tid!

Under dagens skogspromenad, som blev en lång en på lite över två timmar eftersom jag har ledig helg, gick jag givetvis och funderade och tänkte i godan ro – som alltid. Det slog mig plötsligt att jag har slutat stressa, och fått mycket mer tid. Jag har plockat bort en gymtimme i veckan, men ersatt den med flera timmar löpning i veckan. Jag har slutat powerwalka på morgonen (eftersom jag kom fram till att jag tränar tillräckligt mycket ändå) och går istället en lugn, lite längre promenad än innan. Inte mycket längre, men tidigare var morgonens promenad en timme lång, nu kan den vara upp till 2 timmar. Fortfarande har jag mycket mer tid till övers. Jag lägger in all min träning och mina promenader på träningsdagboken Funbeat för att ha lite översikt över läget, och jag har tidigare veckor med bara gym och powerwalks tränat cirka 400 minuter i veckan, det är 5 effektiva timmar. Jag kollade upp den här veckans träning i jämförelse och är redan (lördag) uppe på 800 minuter. Det är 13 timmar. Nu har jag förvisso ledig helg. Men utan dagens långpromenad hade jag fortfarande motionerat 11 timmar den här veckan. Det är alltså 6 timmar mer än tidigare. Jag går inte upp tidigare eller jobbar mindre, jag somnar ungefär samma tid på kvällarna. Hur kommer det sig då att jag upplever att jag har mycket mer tid?

Jonas Colting skriver i sin bok Den nakna hälsan: ”Idag är begreppet ”vila”, ”återhämtning” och ”trötthet” så missförstådda och feltolkade att de flesta automatiskt tolkar trötthet som ett skäl att ytterligare förstärka passivitet. Men hur kan man bli piggare av ännu mer passivitet och inaktivitet i en tillvaro som är just inaktiv och passiv? Vad är det man ska återhämta sig ifrån genom att vila? Att den bästa vilan och återhämtningen faktiskt kan vara en timmes löpning i skogen, och att återhämtning bäst genomförs som en aktiv process är främmande tankar för många, vilket är lite underligt om man betänker hur oerhört påtagligt vårt behov av syre är. Vi blir trötta när vi lider av syrebrist. Och när vi inte andas djupt och mycket emellanåt, som vid motion, så drabbas vi av just det.”

Kan det vara så enkelt att jag blir piggare av att återhämta mig med skogspromenader och därför upplever att jag har mer energi över till annat, som alltså snurrar på hjulet lättare och då går snabbare. Jag orkar mer och behöver därför inte ”sega” framför en film lika länge. Jag får mer ro i kroppen att ligga och läsa, att laga mat, att hänga tvätten. Livet blir lite lugnare och skönare av att inte behöva stressa iväg till gymmet, stressa i sig mat, stressa iväg till jobbet. Jag upplever absolut att jag har lättare att somna nu än tidigare, vilket medför att jag har lättare att komma upp på morgonen – även om jag gärna ligger och drar mig.

Jag tror egentligen att mycket av det kan ha att göra med att jag är mycket mer tillfreds nu. Jag gillar läget. Jag är betydligt mer tillfreds med mig själv nu än för bara ett halvår sedan. Jag har börjat landa i mig själv, i den jag är. Jag vet att jag kan åstadkomma det jag vill och jag väljer att se ljuset i tunneln, om så bara långväga glitter. Jag väljer att inte gräva ner mig i det negativa utan att istället lyfta fram det positiva. Jag vet faktiskt inte varför jag upplever att jag har mer tid, när jag uppenbarligen fyller den av mycket annat. Men det känns bra. Och jag glider på den känslan.

Morgonen startades med att hundarna väckte mig klockan 9. Jag tog ut dom och stoppade i dem frukost medan jag gjorde i ordning en tallrik äggröra med kanel och russin samt en avocado och jordgubbar vid sidan. Kaffe med gräddmjölk fick starta upp systemet. Sen begav vi oss ut i skogen på en långpromenad. 2 timmar och 10 minuter senare har jag två klubbade sälar i huset och en hel del tid över till mig själv. Jag ska om inte länge bege mig in mot slussen för att hämta en bilbatteriladdare av far och mor för att ytterligare eliminera en stress – den att bilen inte startar när det är dags att bege sig till jobbet.. Förmodligen, ja jag har nog bestämt mig för det, åker jag förbi CityGross och handlar hem lite märgben som lördagsgottis till djuren. Jag överväger även att handla hem några plastbackar att ha under sängen, för att röja upp lite i oredan här. I kväll ska jag investera en halvtimmes intervaller i hjärtmuskulaturen. I övrigt blir det en långsam dag med mycket läsning. Precis som en helg ska vara.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Jag har placerat min blogg i Huddingebloggkartan.se!

Kommentera

