Vårnjutning med terränglöpning

Har du läst boken Born to run av Christopher McDougall? En bok om löpningens själ och den uråldriga folkstammen tarahumara. Jag har kommit till kapitel 7 av 32 och jag är redan både förälskad och fast. Jag slåss mellan att gå ut i skogen och springa, eller att stanna hemma och läsa. Det slutar med att jag springer, för själafridens skull. Dock är det riktigt skönt att ha börjat läsa igen. Jag gillar verkligen att läsa, många år av mitt liv har fyllts av böcker och litterära resor och det är skönt att ha hittat tillbaks till det lugnet.

Idag på förmiddagen begav jag mig ut på 5km terränglöpning i skogen. Jag kopplade ur både musik och röstcoach som berättar hur långt och snabbt jag sprungit och lyssnade bara på mina egna steg, pulsen i andningen, fågelkvitter, smältvatten och andades in vårluften – som faktiskt är i antågande. Det var riktigt jobbig terräng. Isbanor, djupa småsjöar av smältsnö, snöslask runt om stigarna. Men jag tuggade på ändå. Det slutade med att jag kom runt mina 5km på 32 minuter. En tid som jag är helt nöjd med med tanke på underlag och terräng. Jag bestämde mig för att vara nöjd med allt under 45 minuter för att även ha tid att njuta.

Nu har jag njutit klart av våren, morgonen började med en nästan 2 timmar lång promenad runt sjön med hundarna i riktigt fint vårväder även då. Så nu ska jag luta mig tillbaks och fortsätta njuta av Born to Run innan dag är dags för mig att bege mig mot jobbet.

Pass:
Löpning – terräng
5km
32 minuter

Morgonpromenad – skog
1h 45 min

Kommentera

