Glansispass i elljusspåret

Idag låg hela världen under glansis.

Morgonen började med en tur till bokrean i byn. Jag hittade inte speciellt mycket kul, det var ont om böcker på idrottssektionen. Hittade boken Löpning – en världshistoria av Thor Gotaas. Den kostade dock 200pix på Akademibokhandeln, och 75:- Adlibris, så inköpsstället känns ganska givet. Ska sätta mig under kvällen och gå igenom rean på Adlibris, det kanske finns en hel del smått och gott där.

Efter rean gick jag och Skorpan ut på promenad i skogen. Snorhalt överallt. Efter en stund förstod grabben att han skulle gå breve stigen. Smart där. Hade velat ha med honom ut och springa, men med tanke på isen på vägarna fick han stanna hemma.

Det låg ett tempopass i planeringen idag. 5km med upp- och nedjogg och 2km mjölksyratröskel. De 2 tunga kilometrarna blev inte fullt så snabba som tänkt, det var en hårfin avvägning mellan att springa i tung smömodd och på
glansis. Oftast valde jag den tunga modden, så det blev mjölksyra –  dock inte överdrivet snabb sådan. Jag är ändå nöjd med passet. Inga medaljer delas ut under träning och det är bättre att hålla ihop passet och vara hel hela vägen till tävling än att chansa. För jag är faktiskt helt hel nu. Det är jobbigare än att vara trasig. Trasig finns det alltid utrymme för att köra så hårt det håller. I helt skick känns det som att en skada eller överansträngning väntar runt alla hörn. Det är skräckblandad förtjusning över det hela, speciellt på det här underlaget!

Pass:
5km tempo
1,5km uppjogg
2km mjölksyratröskel
1,5km nedjogg
35 minuter

Kommentera

