Periodisk fasta dag 1, del 1

Jag har på senare tid sett benämningen ”periodisk fasta” i många av de träningsbloggar jag stadigt besöker. Jag har inte lagt något vidare intresse i det, men igår när jag var inne på Kristian Sewéns blogg och såg det åter igen och bestämde mig för att kolla upp det. Och det är onekligen någonting som är värt att testa nu när jag försöker styra upp ett ordentligt kostschema för att komma upp i hårda kilon!

Periodisk fasta innebär, precis som det låter, att du fastar i kortare perioder. Det handlar om allt från fasta i några timmar upp till flera dagar i rad. Det finns ett par ”metoder” för fastande, och klassiska varianter är:

  • Fasta varannan dag
  • Äta som vanligt, men fasta 24 h vid ett eller två tillfällen i veckan
  • Fasta olika tidsperioder under ett dygn (till exempel under 16 h, 18 h eller 20 h) och ät under resten

Den variant som jag själv kommer ge mig på då jag är ute efter massgain är den senare varianten: Under ett dygn fastar du 16 timmar, och har ett ätfönster på 8 timmar. Det passar med andra ord bra för ett ”socialt ätande” med lunch och middag – perfekt för mitt jobb!

Mitt ätarschema kommer se ut som följer:

kl. 10.30-11.00 (eller 5-15 minuter innan träning): 10 g BCAA
kl. 11-12: Träning
kl. 12: 10g BCAA
kl. 13: Efter-träningsmåltiden (dagens största mål)
kl. 15: Shake
kl. 16-17: Mellanmål
kl. 18-19: Middag
kl. 21: Sista målet före fastan

Ovanstående kan för många låta som, tja, en himla massa pill och planerande. Personligen tycker jag det är den lättaste saken i världen:

Vänta med att äta för mycket tills du har styrketränat, sen äter du jättemycket.

Den som är intresserad av mer information och vad som händer i kroppen vid fasta kan läsa mer här: www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/ – förövrigt en väldigt bra sida även för annat träningsrelaterat!

Nu, dags att inte sitta hemma och tänka på mat. Morgonens nästan 2 timmar promenad gjorde sitt, men det är några timmar kvar till klockan ett. Mycket hunger och invanda mönster går att överkomma med vatten. Andra delar av det får bearbetas med annat!

Mot toppformen!

***

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna en kommentar